Tegyél az álmaidért!

Osztaly.jpg

Tegyél az álmaidért!

Januárban a célkitűzések kerültek fókuszba a boldogságórás foglalkozásokon. Azzal a gyerekek is egyetértettek, hogy célok, tervek nélkül üresek lennének a napjaik.
A boldogságórás foglalkozáson nem maradhatott el a relaxációs gyakorlat (Körbe-körbe-karikába….), amely ismét segítette az ellazulásukat, és az először nyitott, majd csukott szemmel történő körözgetések eredményeképpen igazi kis műalkotások is születtek mindamellett, hogy kiengedték magukból a stresszt. Bagdi Bella A Győzelem Tündér dalának sorait dallamosnak és pozitív megerősítést nyújtónak találták a gyerekek.
Beszéltünk a célok fontosságáról, típusairól (rövid és hosszú távú; belső és külső célok). Történetként az egyik kedvenc festőmről, Csontváry Kosztka Tivadarról szóló szöveget vittem be, amely azt írta le, milyen esemény indította őt el a festői pályáján, majd milyen céltudatosan, elszántan haladt ennek elérése érdekében. A történet lehetőséget adott arra, hogy beszélgessünk a célokról. Miért fontosak a céljaink? Mi kell ahhoz, hogy meg is tudjuk azokat valósítani? Milyen technikái vannak a sikeres célba érésnek? Kit tekintünk céltudatos és céltalan embernek?
Majd számba vettük azt is, hogy ők ötödikesként milyen célokat tudnak kitűzni nyolcadik év végére. Csontváry képi világát, színeit idézve az volt a feladatuk, hogy a festő Zarándoklás a cédrushoz Libanonban című festményének rajzos változatát színezzék olyanra, mint amilyennek az életüket szeretnék látni három év múlva. Majd a lap hátoldalára írjanak legalább három olyan célt, melyet szeretnének elérni nyolcadik év végére, arra vigyázva, hogy olyanokat írjanak, melyeknek elérése nem irreális, amelyhez az ő aktív közreműködésük is kell, és nem csak mástól függenek. Ezeket a „rajzos célgyűjteményeket” egy kis dobozban helyeztük el (Céljaim 2027 májusára), majd lezártuk azt. Terveink szerint nyolcadik év végén bontjuk csak ki, és szembesítjük magunkat, mit sikerült elérnünk a most megfogalmazott célok közül, és mi lehet az esetleges sikertelenség oka. A gyerekek jóleső izgatottsággal színeztek és gyűjtögettek célokat.
A célkitűzések témakörét igyekeztem a többi tantárgyi órámba is bevinni. Rajzból Mezopotámia művészete során pecséthengert készítettünk gyurmából, majd erről gipszlenyomatot vettünk. Azt kellett a gyerekeknek megjeleníteniük, hogy nekik hogyan nézne ki a pecséthengerük felnőtt korukban. Milyen foglalkozást, hobbit, érdeklődési kört, megvalósítandó célt tudnának rajta megjeleníteni? Változatos alkotások születtek: a fodrászmesterségre utaló olló/hajszárító, focilabda kapuval, a Föld űrhajóval, virágoskert, tó hallal, táncosnő stb.
Nyelvtanórán az állandósult szószerkezetekhez kapcsolódva olyan szólásokat, szóláshasonlatokat társítottak a gyerekek (kép-szólás társítás), amelyek a céllal vagy éppen a céltalansággal kapcsolatosak (futkos, mint pók a falon; vak eszköz valakinek a kezében; a kutya ugat, a karaván halad; a malmára hajtja a vizet stb.).
Úgy gondolom, a hónap során vissza-visszatérő beszélgetések a célokról segítették a gyerekekben a céltudatos szemlélet magvait elültetni.

Papp Judit
a Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
5. b osztályának (Víg Team) osztályfőnöke

Kaba, 2024. 01. 24.

Képek