Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI Kaba, Kossuth u. 2

Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI Kaba, Kossuth u. 2

Boldogságóra program 2023/2024-es tanév Kaba Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
4.b Örömforrás csoport
A csoport vezetője : Makuláné Szanyi Lilla

Októberi aktuális program: Az optimizmus gyakorlása
Önbizalom program
Pozitív énkép
A nevem Makuláné Szanyi Lilla. Kabán az általános iskola 4. évfolyamán tanítok a 4.b osztályban magyar nyelv és irodalmat, vizuális kultúrát. A 4. a osztályban vizuális kultúrát, ének-zenét, technikát. Délutánonként a két osztályból kialakított csoportokban vagyok napközis nevelő minden délután.2. éve vagyok a csoportommal, nagyon összeszoktunk. Szeptemberben csatlakoztunk közös megbeszélés alapján a Boldogságóra programhoz. Elsősorban napközis időszakban tartjuk a foglalkozásokat, de a hazajárós gyerekek közül is csatlakoztak néhányan csoportunkhoz, akik az év során részt szeretnének venni foglakozásainkon.
Én a Boldogságóra programmal akkor találkoztam először, amikor iskolánk főigazgatója az előző napközis csoportomban tartott Boldogságóra foglakozásokat. Megtetszett a munkájuk, és úgy döntöttem, ebben az évben tanulóimmal én is szeretném kipróbálni, mennyire tudom tanulóimat egy pozitív látásmód felé terelgetni, segíteni nekik abban, hogy sikeresebbnek, boldogabbnak éljék meg mindennapjaikat. Az első néhány hónapban igyekszünk a segédanyag nyújtotta segítséggel végezni munkánkat, de remélem, mi is tudunk majd olyan kreatív ötletekkel kiegészíteni munkánkat, ami talán másoknak is példa lehet.
Boldogságórát elsősorban hétfő délutánonként szoktunk tartani kötött foglalkozás keretében /kiváló szabadidős tevékenység/, de a téma feldolgozáshoz a magyar órákon is kapcsolódunk1-1 feladat erejéig, illetve a rajz és technika órán is szánunk rá egy kis időt, amennyiben az adott téma lehetővé teszi.
Mivel én elsősorban „magyaros „ beállítottságú vagyok, néhány feladatot, gyakorlatot a magyar órák gyakorlatából is igyekszünk belecsempészni munkánkba.
Szeptemberben még nem töltöttünk fel anyagot, hanem ismerkedtünk a program „gazdáival”, munkájukkal, követtük más csoportok munkáit, készültünk arra, hogyan is dolgozzuk fel az adott témákat.
Reméljük, év végére nemcsak sok új tapasztalattal gazdagodunk, hanem személyiségünk is változik, formálódik a foglalkozásoknak köszönhetően.
Köszönjük, hogy részesei lehetünk a Boldogságóra programnak.
Munkánkat szeptemberben a tanulők é szülők informálásával kezdtük, és aláírattuk a szülőkkel a Hozzájáruló nyilatkozatokat.
Beszélgettünk a Hála témakörben feltüntetett feladatokról, ismerkedtünk a hála fogalmával, megtanultuk a Hónap dalát, amit azóta is énekelünk.

Október hónap folyamán már igen aktív munkába kezdtünk. Magyar órákon a tanult szövegekhez kapcsolódva igyekeztük elsajátítani az optimizmus fogalmát, utánanéztünk a szó, fogalom jelentésének, szómagyarázatot írtunk. Ötletrohammal próbáltunk minél több pozitív gondolatot összeszedni a témához.
Nem csak én sajátítottam el a „hét javaslatot az optimista gondolatok fejlesztéséhez”, hanem a gyerekekkel is részletesen átbeszéltük. Azóta is igyekszünk minden napra pozitív gondolatokat gyűjteni, hogy sikeresebben indítsuk a napot. A legjobb, legpozitívabb napindítókat kiraktuk a boldogságórás falunkra, és látom, hogy tanulóim szünetekben is gyakran olvassák a falakon lévő gondolatokat. Az én kedvencem annak a kisfiúnak a feljegyzése, aki azt írta egy üzenőlapra: „ Minden hétfő reggel arra gondolok, hogy testnevelés órán milyen jót játszom, és ez meghozza a kedvem a a többi órához is.
A segédanyagból megismertük a motiváló idézeteket, és elkezdtünk mi is híres emberektől ilyen idézeteket keresni, amit megosztunk másokkal.
Kipróbáltuk az avar találkozót, itt még több olyan társunk is van, aki nehezen kapcsolódik a csoportba, tetszik neki a feladat, de nem nagyon szeretnének összebújni, összedörgölőzni. Reméljük, majd oldódnak egy kicsit, és senkit nem fog zavarni az, hogy egymás intim szférájába egy kicsit bekapcsolódjanak.
Elolvastuk, megismertük A kis szűcs történetét. Nagy sikere volt. Elkészítettük az Optimista sünbirodalmat, és egy-egy pozitív gondolatot is párosítottunk minden sünikéhez.

Elkészítettük a rajzokat a Jobb Veled a Világ bolygóhoz. Itt lehetett a legjobban lemérni, megtapasztalni, milyen nehezen engednek fel egyesek a gátlásokból, mennyire nem hajlandók elrugaszkodni a sémáktól. Reméljük, fokozatos munkával majd idővel ez is változik.
Összeállítottam a gyerekek részére egy néhány kérdésből álló feladatsort. Mindenkinek név nélkül, őszintén kellett válaszolnia. /Remény szerint./ A kérdések arra vonatkoztak: Mit jelent számukra az önbizalom szó? ki érzi magában az önbizalom hiányát? Milyen területen érzi leginkább az önbizalom hiányát? Vannak-e félelmeik? Kivel tudják, szokták megosztani félelmeiket? Kitől várják félelmeik megszüntetéséhez a segítséget? Úgy érzem, ez a feladat nagyon közel állt hozzájuk, szívesen nyilatkozta az adott témákban.

Óráink végén mindig meghallgattuk, elénekeltük a Hónap dalát, értelmeztük, megbeszéltük, milyen gondolatokat sugárzott feléjük a dal.
A foglalkozások végén mindig megbeszéltük, kinek mit nyújtott az elmúlt óra? Milyen tapasztalatokkal, ötletekkel gazdagodtak ebben a hónapban?

Képek