A szivárvány színeinek bátorító ereje

A szivárvány színeinek bátorító ereje

Kertvárosi Pedagógiai napok-Bemutató foglalkozás
Tevékenység menete:
 Motiváció:
Mezítlábas ösvényen állatok mozgásának utánzása
 Foglalkozást kezdő relaxáció:
Karkörzés „úszó”verseny, Nyújtózkodás, Légző gyakorlat
 Rávezető beszélgetés az optimizmusról, Fésűs Éva Bundavásár című meséjéből inspirálódva megírtett mese felidézésével
 A téma feldolgozása:
Lori Lite: Buborékrepülés mese (Dr. Kádár Annamária ajánlásával)
 A foglalkozás lezárása:
Beszélgetés az optimista viselkedésről a szivárvány színeinek, tulajdonságainak felidézésével
 Visszavezetés a játékba:
Rajz készítése önmagukról, a saját kiválasztott, magukat legjobban erősítő színű buborékba.
Buborékrepülés- fotó készítése a gyerekekről (Snapchat)
Reflexió:
A motiváció során egyik kedvelt mozgásos tevékenységünket alkalmaztam, melyben a csoporttal közösen készített mezítlábas lapokat is használtuk.
A gyermekkel rendszeresen alkalmazzuk ezeket az eszközöket, foglalkozás és szabad játék során is, így a használatának szabályait jól ismerik. Egy gyermek (SNI) kivételével mindenki örömmel kapcsolódott be a játékba. Az állatok mozgásának utánzásával nem csak a talpakat, hanem a kezeket is megmasszíroztuk a változatos struktúrájú szenzoros eszközökkel. Ezzel a mozgásos tevékenységgel felpezsdítettük a szervezetüket, az idegrendszerüket is felkészítve a foglalkozásra.
A relaxációs gyakorlatok segítették a ráhangolódást. A karkörzéssel a gyermekek felszabadulhattak, és oldódott a jelenlévő idegen felnőttek miatti feszültség. A nyújtó és légző gyakorlatok az ellazulást támogatták, így hangolódhattunk rá a közös beszélgetésre és mesehallgatásra.
A rávezető beszélgetésnél sikerült a gyermekek figyelmét a pszichológussal közös párbeszéddel felkelteni, az érzelmi hangulatot megteremteni. A gyermekek aktívan kapcsolódtak be a beszélgetésbe – felelevenítve az előző héten az optimizmushoz kapcsolódó mesét. Külső szemlélőként is jól megfigyelhetőek voltak az átélt érzelmek a megfogalmazásaikban és a gyermekarcokon (aggódás, odafigyelés, segítőkészség, kedvesség, támogatás, bátorítás).

A mesehallgatás során a gyerekeket aktív részvételre ösztönöztem, a relaxációt segítő ismétlődő simító mozgások utánzásával. Többen kapcsolódtak ehhez, néhányan pedig elpihenve hallgatták a mesét. Az érdekes és látványos szemléltető eszköz mellett a hangszínt és hangerőt változatosan alkalmazva végig sikerült fenntartani az érdeklődést még a kisebb, illetve a figyelmi problémákkal küzdő (SNI) gyermekeknél is.
A foglalkozás lezárása során beszélgettünk az optimista viselkedésről a szivárvány színeinek, tulajdonságainak felidézésével. Megfigyelhető volt, hogy a gyermekek milyen pontosan adták vissza a mesében hallott kifejezéseket, mint például az energia, öröm, szeretet, békesség…
Levezetésként ismét egy kis mozgásos játék következett: egy jól ismert mondókára (Testjáték) jól megpaskoltuk a testünk különböző részeit – ez volt a rávezetés az emberábrázolásos rajzra. Ezt követően hangulatuknak megfelelő színű rajzlapot választhattak, amelyen egy buborék volt. Ebbe rajzolhatták bele saját magukat (visszavezetés a játékba).
Később az udvari játék közben fotók készültek a gyerekekről: „Sellők a tenger hullámaiban” (Snapchat), mögöttük a szivárványos szemléltetőképpel.

ooo

Képek