Együtt megküzdünk minden nehézséggel!

- Csoport neve: Kiskalozok
- Fazekas József Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: Megküzdési stratégiák
- (109 megtekintés)
A Megküzdési stratégiák hónapjában boldogságóránkat egy kis elméleti ismerettel, beszélgetéssel kezdtük. Először ugyanis tisztáznunk kellett a „megküzdés” fogalmát. A gyerekeknek először a harc, a verekedés jutott eszükbe, de konkrét példákkal, a mindennapjainkból vett helyzetekkel rávezettem őket, hogy a küzdés sokszor nem mással, hanem önmagunkkal, saját érzéseinkkel, saját gondolatainkkal történik. Rögtön eszükbe jutott, hogy meg kell küzdeni például a félelmeinkkel, aggodalmainkkal, rossz álmainkkal stb.
Szituációs játékkal folytattuk az órát, ahol először csak magát a rossz helyzetet képzeltük el, tehát a megoldással még nem foglalkoztunk. Ide kapcsoltuk a munkafüzet Hol érzem…? feladatát. Felidéztünk egy helyzetet, amikor harag volt a szívünkben, majd színezni kezdtük a kis emberalakot, hogy fájt-e akkor a fejünk, izzadt-e a tenyerünk stb. Ugyanezt eljátszottuk a félelem, feszültség és szomorúság érzésével is. A gyerekek így megkapták a saját testtérképüket, ahol láthatták, hogy melyik érzés hol jelenik meg testi tünetekben.
Az órát szerettem volna egy megnyugtató, biztonságot adó gondolattal zárni. Így megoldottuk közösen a munkafüzeti keresztrejtvényt, melynek megfejtése arra irányult, hogy hogyan tudjuk könnyebben elviselni a nehéz időszakokat, hogyan tudunk túllendülni ezeken a rossz érzéseken. Az „együtt” szó megkönnyebbülést adott a gyerekeknek, hiszen megbeszéltük, hogy bármi gondjuk adódik, mi mindig itt vagyunk egymásnak, segítünk egymásnak megoldani a nehéz helyzeteket, együtt mindent meg tudunk oldani, senki sem marad egyedül a gondolataival, rossz érzéseivel.
Következő boldogságóránkat úgy kezdtük, hogy már tisztában voltunk a megküzdés fogalmával, fel tudtunk idézni olyan helyzeteket, melyek nehézséget, kihívásokat jelentettek számukra. Azt is jól tudták már a gyerekek, hogy gondjaikkal soha nem maradnak egyedül, mindig segítünk egymásnak, együtt meg tudjuk oldani a feszült vagy szomorú szituációkat is.
Ezen az órán a MEGOLDÁS-ra helyeztük a hangsúlyt. Központi kérdésünk az volt, hogy milyen módszerekkel (megküzdési stratégiákkal) tudunk túllépni a nehézségeken.
Ezeket összegyűjtöttük, felsoroltuk, majd néhány nap alatt ki is próbáltunk többféle megoldást:
1. kő-papír-olló játék, majd ennek a „boldogságórás-megküzdős” változata: királyfi-királylány-sárkány
2. relaxáció, meditációs kalandozás ( https://www.youtube.com/watch?v=0M0FcYtm5G8 )
3. zenehallgatás, ének (A hónap dala), tánc (farsang)
4. rajzolás, kézműves tevékenység, alkotás
5. nevetés!!! Egy nagyon vicces játékkal, a WC fogóval kacagtunk sokat.
6. beszélgetés, rossz gondolatok „kibeszélése” magunkból
7. kiabálás, sikítás, hangoskodás kedvünkre (csodaszép zöld környezetben hatalmas udvarunk van, megtehettük…)
8. légzőgyakorlatok (olvasás órákról sokat ismerünk, most kipróbáltuk, hogy milyen a tudatos légzéssel gondokat elűzni)
9. sport, mozgás
10. stb…
Kerestünk konkrét helyzeteket, hogy mikor, melyik nehézség esetén melyik technikát érdemes használni vagy melyiket tartjuk a legalkalmasabbnak arra, hogy megoldjuk a haragos, félelmetes vagy szomorú szituációkat.
A hónap során, ha bármilyen nehézségbe ütköztünk, azonnal előkaptunk egy módszert a felsorolásból, és arra buzdítottam a gyerekeket, hogy ezentúl ők is tudatosan keressék a jobbnál jobb megoldásokat.