Érzelmi megküzdés segítése pozitív önmegerősítéssel

- Csoport neve: Vidamlurkok
- Dr. Molnár István Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános és Készségfejlesztő Iskola, Kollégium
- Kategória: Tanulásban akadályozottak
- Téma: Megküzdési stratégiák
- (133 megtekintés)
„A kis dolgok a legértékesebbek:
egy halk szó,
egy pillantás,
egy mosoly.”
Az önbecsülésünk fontos része az énkép. Önmagunkról alkotott meggyőződéseink
befolyásolják az érzelmeinket, irányítják a cselekedeteinket, hatnak a kapcsolatainkra. Mind
pozitív énképre vágyunk, és önmagunkkal való elégedettségre törekszünk. Amit tehetünk a
gyermekek pozitív önértékelésük fejlesztése érdekében, hogy a stresszel járó feszültséget
csökkentsük. Önbecsülésünk részét képezi az önismeretünk, önképünk, önszeretetünk,
önelfogadásunk és önbizalmunk is. Az alacsonyszintű önértékelés rossz közérzethez,
depresszióhoz és akár agresszív magatartáshoz vezethet. Így ennek megelőzése és kezelése
érdekében a boldogság óra keretén belül a következő megküzdési stratégiákat alkalmaztuk.
Mindennap egy gyermek kiült a többiekkel szemben egy előre kirakott székre.
Mindenki egyenként felállva elmondta, hogy az adott társát miért szereti, mit szeret benne a
legjobban (szépen énekel, kedves, segítőkész…stb). Majd kimentek a tanulóhoz és megölelték
egymást, aki megköszönte a kedvességet. A válaszokat felírtuk a táblára, melyet a legvégén
egyszerre ismét felolvastunk. Mindenki nagyon örült és látszott rajtuk, hogy ez nagyon
boldoggá tette őket. Bele-belepirultak nemcsak a lányok, hanem a fiúk is. Ezeket a
gondolatokat papírcsíkra írtam, amiket beleraktam egy üvegbe. Ezt az „ERŐMERÍTŐ”
üvegcsét mindenki egyszerre kapta meg. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy amikor elesettnek
érzik magukat akkor kibontják az üveget és elolvassák, hogy mások milyen értékesnek tartják
őket. Ebből erőt tudnak meríteni és tovább tudnak lépni.
Az 50 megküzdési stratégia gyerekeknek szépen illusztrált színes lapot kinyomtatva,
laminálva az osztályteremben jól látható helyen kifüggesztettük, melyet a gyerekekkel
előzőleg átbeszéltünk. Ha valamelyik tanulón észrevettük, hogy feszült akkor megkértem,
hogy nézze meg és válassza ki, melyik stratégia tudná őt leginkább megnyugtatni. Egyben az
is feladat volt ebben, hogy képes legyen felmérni azt, hogy olyan stratégiát válasszon, ami az
adott helyzetben és helyen kivitelezhető volt. Ezt nagyon szívesen alkalmazták a
mindennapokban.
Kép forrása:
Nemes Andrea, gyógypedagógus