megbocsátás fája

279075630_2946811638943186_8417744700259103389_n.jpg

Beszámoló: megbocsátás
Intézményünk a 2021-2022-es tanévtől az Erősségközpontú Oktatási programban is részt vesz. Ez egy egész tanévre szóló program, amely során a gyerekek és pedagógusaik együtt fedezhetik fel saját erősségeiket és hozhatják ki magukból a lehető legtöbbet. A 24 karaktererősség szoros összefüggésben van a Boldogságórák témaköreivel. A megbocsátás a boldogságórákon az április hónapjának témája, emellett egyike a 24 karaktererősségnek. Már több ízben is olyan erősség feldolgozását választottam, ami összhangban van az aktuális témával. A megbocsátás is egy ilyen közös pont. A témát több tanórán, foglalkozáson dolgoztuk fel. Ráhangolódás: Az első foglalkozást azzal kezdtük, hogy beszélgettünk róla, miért fontos a megbocsátás gyakorlása. Segítségünkre voltak a gondolkodást segítő mondatok: A sérelmek elengedése a harag cipelése helyett, megtisztul a szívünk, jobban érezzük magunkat, mindenki megérdemel még egy esélyt, varázsszavak: sajnálom, kérlek bocsáss meg, szeretlek.
A beszélgetés után kényelmesen elhelyezkedtünk a szőnyegen, ülve, fekve, térdelve, kinek melyik pozíció volt kényelmes. Meghallgattuk Bagdi Bella: Ho-oponopono című dalát.

A következő játékokat használtuk fel saját élmény szerzésére, tapasztalatok cserélésére, a téma megismerésére, feldolgozására:
1. Elkészítettük a Megbocsátás kártyákat. A gyerekek ötletei alapján gyűjtöttünk utasításokat a kártyák hátoldalára. Miután elkészültek a kártyák, kipróbáltuk a hármas parancs (Hármas parancs: húzzatok három kártyát, olvassátok fel, vagy kérjetek segítséget az olvasáshoz, jegyezzétek meg a három utasítást, majd hajtsátok végre!) és az activity (Activity: egy kiválasztott játékos húz egy kártyát, elolvassa a kártyán lévő utasítást, végrehajtja. A többieknek ki kell találnia, mi lehetett a kártyára írva. Az a játékos lesz a következő, aki a legpontosabban megfogalmazza, mi volt a kártyára írva.) játékokat. Tanulságos történeteket halottunk egymástól. Ezeket a játékokat magyar nyelv és irodalom órákon figyelem, emlékezet, szókincs, beszédkészség, kommunikáció fejlesztésére is használtuk.
2. Tátika
Vizuális kultúra órán megtanultunk tátikát hajtogatni. Közösen gyűjtöttük össze, mik legyenek a megoldandó feladatok. A játékot etika, matematika órán, szabadidőben is tudtuk játszani. Az előzőekhez hasonlóan nagyon sokféle képességet fejleszt. S még szórakoztató is.
Zárókör babzsákkal: kört alakítottunk a megszokott módon, a babzsák adogatásával mindenki befejezte a mondatot a saját történetei alapján (Sajnálom, hogy…)
A hónap során elkészült a megbocsátás fánk is. A kis drótokra sorra felkerültek a gyöngyszemek minden olyan esetben, amikor sikerült bocsánatot kérni, megbocsátást nyerni.
Megint kiálltuk a próbát, megszereztük a megbocsátás jelvényét is.
A megbocsátás a legnehezebb téma a 10 közül. A játékok segítségével azonban úgy gondolom, sikerült a gyerekekkel megismertetni, felkínálni nekik olyan megoldási mechanizmusokat, mintákat, amiket aztán a mindennapokban használhatnak.

Képek