A „magültetés”
- Csoport neve: Nyuszi csoport EP
- MAKÓI ÓVODA
- Kategória: Óvodások
- Téma: A boldogságfokozó hála
- (305 megtekintés)
Először is köszönjük, hogy a Boldogságóra csapatának tagjai lehetünk.
Teljesen az elején kezdjük a Boldogságórákat, sőt a „Magültetés” szakaszában vagyunk, hiszen egészen pici, 3-4 éves gyerekek járnak csoportunkba. Így tehát mondhatjuk, hogy tiszta lappal, a lehető legkorábban indulunk el a boldogság eléréséhez és fenntartásához vezető izgalmas úton. Csoportunkba 24 kiscsoportos korú gyermek jár, váltótársammal közösen tartjuk a Boldogságórákat.
Első lépésként átnéztük, kiválogattuk a témákhoz illő játékokat, feladatokat, lebontva azokat a csoportunk életkori és egyéni sajátosságainak megfelelően. A Boldogságóra tankönyv alapján összeállítottuk az éves tervünket, mely teljes mértékben igazodik témájában az óvodai élet projektjeihez, napirendjéhez. A legfontosabb, hogy a foglalkozások kezdeményezéseken alapuljanak, játékosak legyenek és kötetlenek. Ezért fontos, hogy a Boldogságórához kapcsolódó szokásokat megismerjék és elsajátítsák a gyermekek, melyeket a későbbiekben a csatolni tudnak a foglalkozáshoz (Bagdi Bella zenék, Boldog Dóra báb és a csengettyű…). Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatait a mindennapokban beépítjük tornázáshoz, meséléshez, vizuális tevékenységek bevezetéséhez, vagy akár egy csendesítéshez is, hiszen ebben az életkorban az utánzáson alapuló mozgásformák közel állnak hozzájuk.
A tanév első szülői értekezletén beszéltünk a szülőknek a Boldogságóra programról, melyben- a visszajelzések alapján- örömmel, partnerként működnek együtt velünk.
Első témánk, a Hála gyakorlása már kipróbálásra is került, mely nagy sikert aratott a gyermekek körében. Szinte minden nap megépítjük a Boldogság várát építőkockákból, ahová pozitív érzelmeket kifejező kis térbeli bábokat (ovis gyerekeket) helyezünk el. Ezek a bábok jól érzik magukat és boldogok a várban. Ezt követően a csoportszoba faliújságára helyeztük a Boldogságvár képét a 10 lépcsővel, melyet nap, mint nap megszámolnak a gyerekek. Sokat beszélgetünk a boldogság és hála szó jelentéséről, mely természetesen az ő kis leegyszerűsített nyelvezetükhöz igazodnak.
Elkészítettük a Hála fánkat. Nagyon tetszett nekik, ahogy a csiklandós és huncut ecsettel befestettük a tenyerüket az általuk kiválasztott színekkel, majd rányomtuk az előre elkészített fára, így varázsoltuk át őszi fává. Közben hallgattuk a Bagdi Bella: Szép nap ölelj meg engem c. dalát, melyet már a beszoktatás napjairól ismertek. Célunk a téma továbbadása a többi óvodai csoportnak, ezért aulánkba helyeztük el az elkészült Hála fát, a Boldogságóra logójával kiegészítve azt.
Egy héten keresztül minden nap elmeséltük a Három pillangó című mesét, melyet a hét végére már szinte kívülről ismertek. A következő héten a gyerekek kérték a mesét, ezért bábokkal is elő adtuk nekik, majd ők is kipróbálhatták azt, a Nap, nap, fényes nap éneklésével.
Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dala hatalmas siker a gyerekek körében, naponta többször kérik, hogy hallgassuk meg és táncoljunk hozzá. Ez szülői visszajelzések alapján az otthoni életben is sikeresen működik.
A téma továbbadásaként a tenyérnyomatból, a gyerekekért érkező szülők is kaptak, melyet több kisgyermek nagy öleléssel adott át, hiszen előzetesen megbeszéltük „hála ölelés” fontosságát.
Szintén szülői visszajelzéseiből megtudtuk, hogy volt olyan kisgyermek, aki otthon mesélt a Hálafáról, kérték, hogy hallgassák meg a zenéket, illetve építsenek Boldogság várat.
Úgy érzem, a Boldogságóra sikerét a gyermekek aktív részvétele igazolja. Eredményesnek tartom, hogy csoportomban megnyilvánultak a pozitív közösségi érzelmek (türelem, figyelem a felnőttekre és egymásra, egymás segítése). Az együtt átélt élmények, tapasztalatok sikeresen hozzájárultak a gyermekek boldogsággal kapcsolatos ismereteihez.