Észrevesszük, megoldást keresünk-Erősségeink

tabló.jpg

Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája 5-6. osztály
Sziklaforrás csoport

A csoporttal ráhangolódás után készült el, a versenyfeladatok közül az Erősségeink témakör feldolgozása.
A foglalkozás mozzanatai:
1. Mozgásos mondókák: Elment a nyúl a bálba…Jó reggelt…- egymással szemben állva.
1/2. Ahónap dala: Ellazulni jaj de jó!- félhomályban, kényelmes fekvő helyzetben a gyerekek egy ideig a mozgásokat is láthatóan követték.
2.Mesehősök küzdelmei:
Három kívánság, A holló és a sajt, A két medvebocs- A mesék cselekményét képekkel rögzítettük. Amikor eljátszottuk, megbeszéltük ki, miért küzd, milyen eszközökkel, milyen tulajdonságai vannak.
3. Erősségek, gyengeségek fogalmának megértése: a jó, vagy rossz tulajdonságokról az erősség, gyengeség fogalmához jutottunk. A drámapedagógia jó eszköz volt a megértéshez, improvizációs játékunkkal a nehézségek, és problémát okozó dolgok kerültek elő saját életünkből.
A hangsúlyt arra helyeztük, hogy milyen események jelentenek számukra problémát és ilyenkor mit teszünk, van- e valamilyen rossz érzésük ezzel kapcsolatban, majd mit teszünk a feszültség enyhítése érdekében. Mert amit képesek vagyunk megtenni, az már a mi erősségünk a személyiségünkben.
Ezen az úton haladva történtek rajzos megjelenítések, a közvetlen iskolai létükből és a külső környezetükből is, mint társadalmi problémák. Persze a társadalmi jelző csak az én olvasatomban igaz, ők csak az őket foglalkoztató problémaként élik meg:
– Az elhagyatott, utcán kóborló kutyák gondozása annyira foglalkoztatja az egyik kisfiút, hogy ő sétáltatná, etetné, magához venné ezeket az állatokat.=GONDOSKODÁS
– A madarak téli etetése a túlélési esélyeik segítése témában rajzolt egy kislány nagyon szép képet.=POZITÍV HOZÁÁLLÁS, KÖRNYEZETÜNK FIGYELÉSE
– Az erdők és tavak tisztasága egy másik rajzon jelenik meg. Rajzolója sokat kirándul a szüleivel, sok olyan dolgot fedeztet fel, ami neki nem tetszik. Erősségeként fogalmaztam meg helyzet a probléma felfedezését és a természetre figyelést. Ő minderre csak annyit mondott: „- Tudom, hogy ez nem jól van. Valaki bántotta a fákat, piszkos volt a víz, bedobálták a szemetet és meghaltak a halak. Ezen segíteni kell!”= TERMÉSZETI KINCSEINK VÉDELME
Saját életük problémáit is megjelenítették, azokkal az egyszerű megoldásokkal, amire ők képesek. Rajzolták magukat, ahogy át kell kelni az úton, de segítve társukat, a félénk kislányt, akinek fogni kell a kezét, mert egyedül nem tud járni, és a tablón láthatóan még sok mást. A tulajdonság, amiben erősségük rejlik: nem hagyjuk magára a gyengébbet. A számomra legmeghatóbb rajz, amiről az életképeket magam elé idézve, még többre értékelek, a mozgássérült társak észrevétele:
– A tolókocsis, mozgásukban akadályozott társaik nincsenek velük a szünetekben. Ezért a gyerekeimmel már többször mentünk hozzájuk. Erről rajzolt az egyik kislány: ” –Ha látják, hogy mi hogy játszunk, és ott vannak velünk, az jó nekik. Mosolyognak, hangosan nevetnek, ha velünk vannak.”= ÉRZÉKENYSÉG, TISZTA ÉRZELEMVILÁG, SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS, BOLDOGSÁG
A segítségre szorulók észrevétele, a mód felfedezése, ahogyan az életminőségükön javíthat a társ, a szeretet, igen nemes tulajdonság a gyermekeim részéről, akik saját ellátásukban is szintén támogatásra szorulnak. Nekik nem a saját problémájuk a fontos, hanem a társaiké. A legkiemelkedőbb erősség!!!!

Képek