Jó, hogy a barátom vagy!

- Csoport neve: Ozdikatica
- ÓZDI SAJÓVÁRKONYI-TÁBLAI ÖSSZEVONT ÓVODA
- Kategória: Óvodások
- Téma: Társas kapcsolatok
- (91 megtekintés)
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok-barátságok fontosságára hívtam fel a gyermekek figyelmét. Különösen arra, hogy a társas kapcsolatok pozitív alakulásosában ők a főszereplők. Ez a téma közelebb állt a gyermekekhez, hisz sokuknak van barátja. A foglalkozást azzal indítottam, hogy a Bagdi Bella: Ha boldog vagy… című dalát hallgattuk, énekeltük el. Ezt nagyon szeretik a gyermekek, mert ismerik, játékidőben szoktam elindítani a cd-t halkan. Ezután következett a „Kisbarátom, hogy vagy?”című játék. Majd a bábjátéknak ajánlott mese meghatározó volt a gyermekeknek, mert közösen dramatizáltuk el. A süni szereplőt kicseréltük kiskutyára. Fejdíszekkel játszottuk, kiválasztottam két gyermeket, akik a nyuszi és a medve szerepét játszották, én pedig a kiskutya voltam. Annyi instrukciót adtam, hogy majd jöjjenek oda hozzám, hogy ők is szeretnék nézegetni a könyvet velem. Mivel nem engedtem elmentek labdázni (labdát gurították egymásnak a szőnyegen). Mikor meguntam a könyvnézegetést megkérdeztem, hogy játszhatok-e velük? Erre a nyuszi kislány határozottan megválaszolta, hogy nem, mert ő sem engedte, hogy megnézzék a könyvet!Pedig szerették volna. Bocsánatot kért a kiskutya,rájött hogy egyedül nagyon magányos, irigy volt, és megkérte nézegessék meg közösen a mesekönyvet, majd a nyuszi és a medve is invitálta a kiskutyát labdázni, mivel mindig is jó barátok voltak. A gyerekek szinte versengtek, hogy ki melyik szereplő szeretne lenni, mindenkire sor került és eljátszották a jelenetet. Megbeszéltük a szerelők viselkedését, amellyel ők is azonosultak a dramatizálás alkalmával. A beszélgetés alkalmával a társas kapcsolatok pozitív hatására is felhívtam a gyermekek figyelmét, mely szerint, ha vannak barátaink meg tudunk birkózni a nehézségekkel, kudarcokkal. Ha elmondják, megosztják a barátaikkal, családtagjaikkal, hogy mi bántja őket, akkor máris jobban fogják magukat érezni, mert megoszthatták az adott problémát (csökken bennük a feszültség). Beszélgettünk arról is, hogy ha valakinek rossz kedve van, vagy bántották, akkor milyen fontos, hogy megvigasztaljuk a társunkat. Ez a vigasztalás, biztatás csökkenti a gyermekek szorongását. Mivel az adott héten nagyon kevesen voltunk a csoportban (betegség miatt), így közelebbi kapcsolatba is kerültek a gyerekek egymással, sokkal elmélyültebben tudtunk beszélgetni. Megcsináltuk a barátság pókhálót, mely nagy aktivitást váltott ki a gyerekekből. Mindenki választott magának egy színes gombostűt, amit szabadon feltűztek a kartonra, én kezdtem, rátekertem a választott gyermek gombostűjére a fonalat és elmondtam, hogy mit szeretek benne, és így ment végig sorban mindenki és egy szuper pókhálót kaptunk. A munkafüzetben található feladatokból is választhattak a gyermekek, volt aki barátságvirágot készített, illetve a süni keresi a kedvencét, és a barátság jelét is kiszínezték. A gyerekek több napon keresztül készítették (fűzték) el a barátjuknak a barátságkarkötőt, ez annyira tetszet nekik, hogy kérték, hogy az anyukájuknak is hadd készítsenek egy karkötőt, amit haza is vehettek. Amit még elkészítettünk az a barátsághőmérő, mely lehetőséged kihasználva megismertük a hőmérő-lázmérő működését. Nagyon érdekes volt, hogy általában a boldogabb tartomány közepénél mutatták a gyerekek a kapcsolatuk hangulatát. Ezt a hőmérőt, azóta is használjuk, mint lelki állapot mérőt, reggelente szoktuk mutatni, hogy hogyan érzi magát. Pozitívumként értékelem, hogy a gyermekekkel közösen kitaláltuk, hogy ha játékpakolás van a csoportban, azt zenére tegyük, és ők kérték, hogy Bagdi Bella: Szép nap című dal legyen az. Azóta, ha meghallják a zenét, énekelve pakolunk.