Öt hatékony tanítási stratégia a pozitív iskolai környezetért

Öt hatékony tanítási stratégia a pozitív iskolai környezetért

Minden tanár, illetve minden szülő olyan iskolai környezetre vágyik, ahol a gyermekek szívesen tartózkodnak, értékesnek érzik magukat, és valódi gondoskodás veszi őket körül: egy „Hely”-re, amely lehetővé teszi azon pozitív társadalmi megnyilvánulások kialakulását, melyek révén a gyermek képességei fejlődnek. 

A tanítási stratégiák alkalmazásával olyan helyet szeretnénk létrehozni, ahol a tanulók a tananyag elsajátítása közben biztonságban vannak és motiváltak, olyan pozitív iskolai légkört teremthetünk, amely maradéktalanul biztosítja a gyermek intellektuális, szociális, valamint érzelmi fejlődését.

1. Tanítási stratégiák, melyek lehetővé teszik a diákok számára a pozitív viselkedési minták elsajátítását

A pozitív iskolai légkör megteremtése során az első fontos lépés a tanulók pozitív viselkedésének kialakítása. A tanárok gyakran feltételezik azt, hogy diákjaik ezzel már tisztában vannak, pedig sajnos sokan nincsenek. Itt kerül előtérbe a személyiségfejlesztés. Sok iskola alkalmaz olyan programot, amely pozitív cselekedetekre összpontosít annak érdekében, hogy a gyerekek jól kijöjjenek egymással (kedvesnek és tisztelettudónak lenni), őszintének lenni (vállalni a felelősséget, és beismerni, ha tévedtünk), valamint önmegvalósítást is gyakorolnak (megtanulják beosztani az idejüket és kezelni az érzelmeiket). Sőt, mi több, megtanítják a gyerekeket arra, hogyan gondoskodjanak a testükről, a lelkükről, valamint arra is, hogyan fejlesszék önmagukat (célokat tűznek ki és pozitív hozzáállást alakítanak ki). Azáltal, hogy megtanítjuk a diákoknak ezeket a pozitív cselekedeteket és viselkedési mintákat, az osztály (iskola) légköre is pozitívvá válik.

2. Magatartási kódex létrehozása

A jó iskolai környezet kialakítása érdekében szükség van iskolai magatartási kódexre. A diákoknak teljes mértékben tisztában kell lenniük azzal, hogy mi számít pozitív és mi negatív viselkedésnek. Az osztály közösen készíthet egy listát ezekről a viselkedésekről. Szerepeljen a listán, hogy mi tisztességes, becsületes, kedves és így tovább. Amikor elkészült, és mindenki egyetért vele, elkészíthetitek az iskolai magatartási kódexet, amit minden diáknak alá kell írnia. Ez a kódex segít abban, hogy pozitív iskolai közösséget alakítsatok ki.

3. Csempéssz bele önmotivációt!

A gyerekek tanulását úgy is kiválóan segíthetjük, hogy belső motivációt csempészünk a folyamatba. Ez azt jelenti, hogy a diákoknak önmaguk miatt kell jól érezniük magukat, kívülről jövő segítség nélkül.

Photo by Denise Johnson on Unsplash

Photo by Denise Johnson on Unsplash

Ennek legegyszerűbb módja az, hogy elmagyarázzuk nekik, hogy a pozitív gondolatok pozitív cselekedeteket fognak eredményezni. Idővel és kis türelemmel a gyerekek megérzik majd ennek jótékony hatását.

4. A diákoknak is legyen beleszólásuk!

Derítsd ki a diákok képességeit, érdeklődési körét, valamint tanulási stílusát. Majd tedd lehetővé számukra, hogy beleszóljanak abba, mit és hogyan szeretnének tanulni. Azáltal, hogy tanítási módszerünket tanulóink igényeihez igazítjuk, döntési jogot biztosítunk számuka. Köztudott, milyen érzés dönteni. Azzal, hogy a diákok véleményét figyelembe vesszük, növeljük az osztályban betöltött szerepük fontosságát és ez közösségépítő hatással bír.

5. Mindig erősítsd meg a pozitív cselekedetet!

Ismerd el az osztály összes olyan pozitív cselekedetét, amit észreveszel! Teheted ezt egyszerűen szóban, vagy lehet tárgyjutalom, mint például érme, matrica, cukorka, oklevél, bármi, amiről úgy érezzük, azt közvetíti a diákok felé, hogy amit tesznek, az jó. Fontos megjegyezni, hogy a tanulóknak szükségük van arra, hogy összekapcsolják, hogyan érezték magukat azzal, hogyan cselekedtek. Ezzel megalapozhatjuk a jövőbeni pozitív viselkedési mintákat.

Photo by Markus Spiske on Unsplash

Photo by Markus Spiske on Unsplash

A felsorolt öt stratégia segíthet abban, hogy olyan pozitív iskolai légkört alakítsunk ki, amelyben a diákok biztonságban, melegségben és elfogadva érzik magukat. Lehet, hogy nem egyik napról a másikra, de kis idővel és türelemmel pozitív környezetet teremthetünk.

Fordította: Nagy Katalin

A fordítás forrása: http://www.teachhub.com/5-effective-teaching-strategies-positive-classroom

Szólj hozzá

Az email címed nem tesszük közzé. A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező.